Gaan de FIA WEC-Hypercars en de Amerikaanse IMSA-prototypen samen racen?
Uitgegeven door Wim Boekel • 2 december 2019 12:30
De komst van Peugeot in 2020 naar de Hypercar klasse van het FIA World Endurance Championship, betekent niet dat de ACO de gesprekken afbreekt om deze klasse te integreren met de Amerikaanse Dpi, aldus de directeur van het kampioenschap Gerard Neveu. Ondanks de komst van de Franse fabrikant zijn volgens de directeur de gesprekken tussen de IMSA en de ACO nog nooit zo intensief en vruchtbaar geweest.
Peugeot Hypercar 2022
“Het is geen geheim dat we vorige week een bijeenkomst hadden”, zei de Fransman tegen Sportscar365. “We hadden nog nooit zo’n goede relatie, als we nu met de IMSA hebben. Het is idee is om zeker te stellen dat we zaken samenvoegen. Het betekent niet dat we vernietigen wat we aan elke kant hebben opgebouwd.” Volgens Neveu kan de auto die door Peugeot gebouwd wordt, mogelijk zelfs inzetbaar gaan worden in de competitie van de IMSA. Mits de twee partijen tot overeenstemming komen.
“Het feit dat de Peugeot erbij is, is goed nieuws voor iedereen, ook voor de IMSA”, vertelde de FIA WEC-directeur. “Als we op een dag de Peugeot hypercar zien racen in Amerika, dan zijn alle mensen erg blij daarmee. Het is goed voor de endurance racerij. Het idee is om met de IMSA veilig te stellen dat we hetzelfde spelletje spelen in de sportscar racerij. We gaan hetzelfde werk doen. We hebben veel respect voor de IMSA en ik ben er zeker van dat zij dat andersom ook zo voelen. We moeten samenwerken om tot grote dingen te komen!” Voor wat betreft de geruchten dat de aankondiging tot samenwerking in januari tijdens de ‘Daytona 24 Hours’ al bekend gemaakt kan worden, wil Neveu niet bevestigen. “Als er een aankondiging komt, dan zijn er de twee aangewezen personen hiervoor de IMSA-president Jim France en de ACO-president Pierre Fillon. Zij zullen een dergelijk besluit kenbaar maken aan alle betrokkenen. De teams zullen uitvoering geven aan dit besluit”, aldus de Fransman.