Formule 1

Felipe Massa over Lewis Hamilton, Michael Schumacher en zijn eerste herinneringen aan Interlagos

Uitgegeven door Frank Korsel • 3 november 2023 13:00

Sao Paulo – Het is inmiddels al zeventien jaar geleden dat een Braziliaan zijn thuisrace won. In 2008 was het Ferrari-coureur Felipe Massa die de Grand Prix van Brazilië won en daarmee ook het kampioenschap, althans voor enkele luttele seconden. Lewis Hamilton ging er op het laatste moment met de titel van door. Toch koestert de Braziliaan warme herinneringen aan het circuit in zijn geboortestad. Massa vertelt bij The Players Tribune over zijn eerste herinneringen aan het circuit en zijn tijd bij Ferrari, volgens hem voor altijd het mooiste team in de sport en over het verloren kampioenschap in 2008.

Felipe Massa

“Elke keer dat november en de Grand Prix van Brazilië aankomen, voel ik me een beetje nostalgisch, zelfs een beetje emotioneel, en verlang ik ernaar om weer op Interlagos te zijn”, begint Massa over zijn thuis Grand Prix. Als Formule 1-coureur heeft Massa in tientallen steden geslapen en de bijzonderste plekken aangedaan, maar toch doet niets zoveel met hem als het circuit in zijn geboortestad: “Geen enkele plek ontroert mij zo veel als dit kleine deel van het zuiden van São Paulo. Terugkijkend denk ik dat de grote emoties die ik in al die jaren in de autosport heb gevoeld, op de een of andere manier samenkomen in de bochten, de motregen, de sfeer en vooral op het ongeëvenaarde rechte stuk van Interlagos. Misschien is de enige manier om dit te begrijpen door in een cockpit te zitten en op volle snelheid te accelereren.”

De liefde en passie voor het spelletje heeft ook Massa niet van een vreemde. Zijn vader racete op nationaal niveau en de kleine Felipe was al snel verkocht: “Weet je, in een van mijn vroegste herinneringen ben ik in mijn slaapkamer, in ons appartement in São Paulo, en op de grond voor me liggen een heleboel kleurpotloden verspreid. Ik pak ze een voor een op en teken ermee eerst een fantastische, gigantische rechte lijn. Vervolgens maak ik met de kleinere stompjes een open bocht naar links. En dan nog een, S-vormig, groen, rood, oranje, blauw, wit, violet…. Ik zet de kleuren op een rij, en wanneer het laatste potlood het eerste bereikt en het circuit sluit, komt er een racebaan tot leven op het tapijt.”

Felipe Massa


Op zijn zesde begon Felipe met racen, maar niet in een kart, op een motorfietsje. Toen hij voor het eerst in een kart plaatsnam was er geen stoppen meer aan. Massa klom zich snel op en maakte in 2002 zijn debuut bij het team van Sauber. In 2006 mocht hij bij Ferrari komen rijden, hij verving landgenoot Rubens Barrichello. Zijn teamgenoot? Michael Schumacher. De overstap naar Ferrari is er eentje die Massa nooit meer zal vergeten: "In de autosport, en misschien wel in de sport in het algemeen, gaat er niets boven de toewijding van de Ferrari-fans, de tifosi. Er kunnen zelfs teams zijn met meer titels, poles, podia en geld. Maar geen enkele heeft een schare fans zoals die van Ferrari. Het was fantastisch om dit van zo dichtbij en zo lang te hebben meegemaakt."

In 2006 reed hij in Brazilië zijn eerste thuisrace in de vuurrode wagen. Op zaterdag pakte Massa pole position en dat was het begon van een droom: Ik leidde de race van start tot finish en pakte de geblokte vlag bijna zonder hem te zien, omdat ik zo huilde. De overwinning bracht me terug naar mijn kindertijd, en als nooit tevoren duurde het dagen voordat de euforie was verdwenen. Alsof dit allemaal nog niet genoeg was, zei een net gepensioneerde Schumacher aan het einde van de race tegen mij: “Ik ben blij dat jij degene bent die mijn auto gaat overnemen.”

Felipe Massa

Twee jaar later keerde Massa terug naar Interlagos voor het hoogtepunt van zijn F1-reis: “Ik zou wereldkampioen kunnen worden. En ik was... een paar seconden lang. Het seizoen werd punt voor punt gespeeld met Hamilton. Ik behaalde vijf overwinningen tot die laatste en beslissende GP van Brazilië, net als Hamilton. Maar hij leidde met 94 punten en ik werd tweede met 87. Om de titel te winnen moest ik eerste worden en hopen dat Hamilton onder de zesde plaats eindigde. Ik maakte me zorgen over de punten die ik in Hongarije had verloren toen de motor drie ronden voor het einde kapot ging, toen ik de race leidde. Maar ik deed wat ik moest doen.”

“Toen ik als eerste over de finish kwam, lag Hamilton zevende. Ik was de wereldkampioen! Maar ik was nog niet eens door de eerste bocht, direct na het rechte stuk, toen de informatie over de radio kwam: Hamilton had Vettel ingehaald, de zesde plaats ingenomen en daarmee was hij, met één punt verschil, kampioen.”

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS