Statement FIA: Geen privateer gebouwde hypercars in de FIA WEC, inschrijving altijd als gevestigd automerk
Uitgegeven door Wim Boekel • 5 december 2019 12:41
Privé gebouwde hypercars die niet gekoppeld zijn aan een automerk, worden verboden te rijden in de nieuwe topklasse van het FIA World Endurance Championship. In de oorspronkelijke regels was het voor onafhankelijke constructeurs nog mogelijk om een auto te bouwen, dat is nu dus geblokkeerd. Dit is inmiddels bevestigd na een bijeenkomst van de FIA World Motor Sport Council.
Volgens een statement van de FIA moeten deelnemers ‘een gehomologeerde auto inschrijven onder de naam van een automerk’. Dit betekent dat inspanningen van partijen als ByKolles en ander potentiële partijen die een hypercar overwegen zinloos lijken te zijn geweest, tenzij zij een automerk aan zich weten te binden.
Aston Martin
Wat de gevolgen zijn voor een partij als Glickenhaus is nog onduidelijk. De FIA heeft namelijk nog niet de criteria gedefinieerd wanneer een bedrijf als autofabrikant wordt gezien. Op dit moment zijn Aston Martin, Peugeot en Toyota de fabrikanten die in de nieuwe hypercar klasse stappen. ByKolles en Glickenhaus gaven ook al aan intenties te hebben om in te stappen.
Peugeot
Verder heeft de FIA bekend gemaakt dat de hypercar klasse de titel van wereldkampioenschap voor zowel de coureurs als fabrikanten krijgt. Het GTE-Pro kampioenschap krijgt eveneens de titel van wereldkampioenschap. De hypercar teams mogen overigens 40 leden aan operationeel personeel inzetten of 43 wanneer de gehomologeerde auto hybride is.
Toyota