Formule 1

60-75 graden in de cockpit! Lance Stroll stelt ongebruikelijke oplossing voor klachten over hitte voor na 'flauwvallen' tijdens GP Qatar

Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 oktober 2023 18:07

LUSAIL - Lance Stroll heeft gezegd dat de Formule 1 moet kijken naar oplossingen voor het koelen van coureurs. Aanleiding voor die opmerking waren de extreem hoge temperaruren tijdens de Grand Prix van Qatar.

Lance Stroll


De Aston Martin-coureur werd als elfde geklasseerd, nadat hij een tijdstraf had gekregen voor het overschrijden van de track limits. Deze straf werd opgeteld bij zijn racetijd en zorgde ervoor dat hij van de negende plek buiten de top tien viel.

De Canadese coureur kende een turbulent weekend. Hij werd uitgeschakeld in Q1 op vrijdag en trok negatieve media-aandacht nadat hij hij zijn trainer uit de weg had geduwd toen ze achter uit de Aston Martin-garage kwamen.

De Formule 1 reageerde op de problemen met de kerbing van Lusail door de track limits van het circuit te veranderen en het circuit iets smaller te maken in de ‘probleemsecties’. Stroll zei dat het bijzonder frustrerend was de extra uitdaging om te proberen de track limits te respecteren door alleen op de visuele verf te vertrouwen, vooral omdat hij één van de coureurs was die moeite had met de hitte.

"Ziek", vertelde hij de media toen hem werd gevraagd hoe hij zich voelde na de geblokte vlag. "Ik eindigde als negende. Toen kregen we twee track limits-straffen, maar ik viel flauw in de auto."

"Ze hebben de kerbs geverfd en de baan smaller gemaakt, dus je kunt de kerbs niet eens voelen. Je probeert het gewoon te zien, maar het probleem is dat je niet kunt zien waar je heen gaat omdat je flauwvalt."

Op de vraag op welk punt hij zich duizelig begon te voelen, zei hij: "Vanaf het moment dat we nog twintig ronden te gaan hadden. "Het is een grap dat ze ons hiervoor straffen geven - kennelijk begrijpen ze niet wat Formule 1 is en wat ze ons aandoen.”

"Ze geven ons straffen voor het overschrijden van de track limits en ze maken de baan smaller. Je kunt niet over dezelfde kerbs hebben omdat de banden het begeven als dat wel zo zou zijn. We moeten iets doen aan de track limits. Want we hebben in Oostenrijk en tijdens dit weekend gezien dat rijders straffen kregen voor het overschrijven van de track limits. Maar het is niet zo alsof we een voordeel hebben als we drie millimeter van de baan gaan."

"Zestig ronden concentratie, temperaturen van 65-70 graden in de auto met vijf tot zeseneenhalve G, is frustrerend. We hebben ons uit de naad gewerkt en een goede race gereden om als negende over de finish te komen. Om dan als elfde, dus zonder punten, te worden geklasseerd dankzij twee straffen is echt frustrerend."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS