Autosport Internationaal Toerwagens • WRC

Rally Japan - Ott Tanak veroorzaakt titeldrama terwijl Neuville een frustrerende vrijdag heeft + UITSLAG

Uitgegeven door Peter Vader • 22 november 2024 16:28

De strijd om de FIA World Rally Championship-titel van dit jaar staat op het punt een nagelbijtend hoogtepunt te bereiken, aangezien Ott Tänak van Hyundai Motorsport de FORUM8 Rally Japan sinds vannacht leidt, terwijl teamgenoot Thierry Neuville een rampzalige vrijdag doormaakte en daarmee zijn kampioenschapskansen op het scherp van de snede zet. De dag begon met Hyundai aan de top, aangezien Ott Tänak en kampioenschapsleider Thierry Neuville een overtuigende 1-2 claimden in de eerste twee etappes. Hoewel Tänaks snelheid het moreel bij Hyundai hoog hield, nam het fortuin van Neuville een dramatische wending in de derde etappe toen zijn i20 N Rally1 HYBRID een turbo-drukprobleem kreeg, waardoor zijn vermogen ernstig werd verminderd.

FIA WRC FORUM8 Rally Japan Foto 1 Ott Tanak foto RBCPP1 voor Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID)

Zonder middagservice en beperkte beschikbaarheid van reserveonderdelen stonden Neuville en co-piloot Martijn Wydaeghe voor de zware taak om hun auto door nog eens vijf asfaltetappes te loodsen, waarbij ze meer dan zeven minuten verloren en terugvielen naar de 15e plaats in het algemeen klassement. Nu ze een berg moesten beklimmen om weer punten te scoren, hebben ze alle hoop gevestigd op het veiligstellen van de zes punten die nodig zijn om zichzelf een eerste wereldtitel te garanderen, wat op Super Sunday moet gebeuren. "Het was absoluut zwaar", gaf Neuville toe. "Ik kan eigenlijk geen positieve punten noemen van deze vrijdag. Toen de auto werkte, voelde het goed, dat is het enige positieve."

Ott Tänak gaf ondertussen een masterclass in snelheid en precisie. Met niets te verliezen, nam de Est een volledige aanpak aan die niet alleen zijn kansen op het kampioenschap in leven hield, maar hij ook Hyundai’s poging versterkte om Toyota GAZOO Racing af te weren in de strijd om de fabrikantentitel. Zijn prestatie werd nog belangrijker nadat Andreas Mikkelsen zijn i20 N tegen een boom crashte op SS5.

De kampioen van 2019 kreeg aanvankelijk te maken met druk van de Welshe piloot Elfyn Evans, die halverwege een kleine voorsprong van 0,7 seconden opeiste. Maar na een overtuigende middag van Tänak, met een tijd die 14,4 seconden sneller was dan Evans op Isegami's Tunnel 2, heroverde de Est de leiding en breidde zijn voorsprong van de afgelopen nacht uit naar 20,9 seconden.

"De etappes waren best oké", zei Tänak. "Er zijn morgen (zaterdag, red.) twee etappes die we kennen, maar één is nieuw. Ik kijk uit naar de uitdaging die voor ons ligt."
Het Toyota Gazoo Racing World Rally Team heeft alle drie haar auto's in de Top-5 na een typisch veeleisende eerste volledige dag van de Rally Japan, terwijl het de jacht op het fabrikantenkampioenschap voortzet. Net als in voorgaande edities was vrijdag de langste dag van de rally met 126 competitieve kilometers en bleek vanaf het begin uitdagend, met de openingsfase van Isegami's Tunnel, de langste van het weekend met 23,67 km, die opnieuw voor behoorlijk wat drama zorgde.

FIA WRC FORUM8 Rally Japan Foto 2 Elfyn Evans foto RBCPP2 voor Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)

Elfyn Evans begon de dag daar goed en in de daaropvolgende Inabu/Shitara-fase kwam hij tot op 2,5 seconden van de rallyleider, die hij vervolgens claimde met een etappewinst in de laatste test van de ochtend, de gloednieuwe Shinshiro. Hoewel er in de eerste twee etappes van de middag wat tijd verloren ging, antwoordde Evans met een andere snelste tijd in het schemerdonker bij de tweede passage door Shinshiro. Nadat hij ook de even beste tijd had neergezet op de tweede van twee runs door een super special in Okazaki, eindigde Evans de dag als tweede overall, 20,9 seconden van leider Ott Tänak (Hyundai).

Sébastien Ogier en Takamoto Katsuta kwamen in de problemen bij de ochtendpassage van Isegami's Tunnel, waarbij Ogier moest stoppen om een lekke band te verwisselen en ongeveer twee minuten achterstand opliep, terwijl Katsuta de etappe met ongeveer een minuut achterstand beëindigde met een band van de velg.

Beide coureurs zouden goed herstellen met goede etappetijden. Tijdens zijn thuisrally klom Katsuta na SS5 zelfs naar de derde overall, en nadat hij de snelste tijden had neergezet in beide passes van de Okazaki super special, eindigde hij de dag op slechts 0,1 seconde van een podiumplaats als vierde. Ogier reageerde onmiddellijk op zijn vroege tegenslag met een etappewinst in SS3 en klom van de 18e naar de vijfde plaats gedurende de dag, om op slechts 21,7 seconden van de podiumplaatsen te zitten.

FIA WRC FORUM8 Rally Japan Foto 3 Andreas Mikkelsen foto RBCPAndreas Mikkelsens uitvalbeurt zorgde voor vertraging en leidde ertoe dat de Shinshiro (SS7) klassementsproef onder steeds donker wordende omstandigheden werd verreden

Andreas Mikkelsens uitvalbeurt zorgde voor vertraging en leidde ertoe dat de Shinshiro (SS7) klassementsproef onder steeds donker wordende omstandigheden werd verreden. Dit speelde in de kaart van Adrien Fourmaux, wiens vooruitziende blik om extra verlichting op zijn M-Sport Ford Puma Rally1 HYBRID te monteren, zijn vruchten afwierp. Fourmaux profiteerde van de zichtproblemen van Takamoto Katsuta door de derde plaats overall te bemachtigen, en eindigde de dag met een tiende voorsprong op de Japanse coureur, maar wèl met meer dan 1 min 30 sec achterstand op Evans.

Toyota's Sébastien Ogier eindigde een uitdagende dag als vijfde, nadat hij bijna twee minuten verloor door een wielwissel op SS2. Grégoire Munster volgde als zesde met zijn M-Sport Puma, terwijl WRC2-leider Nikolay Gryazin de zevende plaats innam.

FIA WRC FORUM8 Rally Japan Foto 4 Sam Pajari foto RBCPSami Pajari's achtste overall (Toyota GR Yaris Rally2) en tweede in WRC2, zet de jonge Fin op koers om de WRC2-titel veilig te stellen

Sami Pajari's achtste overall en tweede in WRC2, zet de jonge Fin op koers om de WRC2-titel veilig te stellen, terwijl Josh McErlean en Hiroki Arai de Top-10 compleet maakten na bijna 130 kilometer aan intense competitie.

Zaterdag staat in het teken van een drietal etappes in het noordoosten, waaronder de nieuwe Mount Kasagi-test, die twee keer aan weerszijden van een bandenmontagezone in Nakatsugawa Park wordt verreden. De Toyota Stadium super special maakt de dag na de avonddienst compleet.

Elfyn Evans (#33 Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) : “Het was een veeleisende start vanmorgen met veel gripveranderingen. Sommige daarvan waren moeilijk te lezen, dus we hadden hier en daar een paar slides, zoals waarschijnlijk iedereen heeft gehad. Ik denk dat de bandenkeuze voor de ochtend behoorlijk goed was – we hebben later geprofiteerd van onze extra harde banden – maar het was niet zo'n eenvoudige keuze voor de middag. Deze keer was de grip waarschijnlijk beter dan we hadden verwacht en dus was onze bandenkeuze misschien niet perfect, maar het ging beter tijdens de ronde en we hebben het positief afgerond. Het staat allemaal nog open voor morgen. Als team zitten we allemaal nog in de wedstrijd en we blijven ons best doen tot het einde.”

Tussenstand FORUM8 Rally Japan na de tweede dag (vrijdag):
1. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 1h26m17.6s
2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +20.9s
3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m53.9s
4. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m54.0s
5. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m15.6s
6. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2m37.4s
7. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +3m43.6s
8. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +4m57.1s
9. Josh McErlean/James Fulton (Škoda Fabia RS Rally2) +5m55.7s
10. Hiroki Arai/Shunsuke Matsuo (Škoda Fabia R5) +5m57.4s

FIA WRC FORUM8 Rally Japan Foto 5 Thierry Neuville foto RBCPThierry Neuville zijn Japan-rally nam een dramatische wending in de derde etappe, toen zijn Hyundai i20 N Rally1 HYBRID een turbo-drukprobleem kreeg, waardoor zijn vermogen ernstig werd verminderd

FIA WRC FORUM8 Rally Japan Foto 6 Adrien Fourmaux foto RBCPP3 voor Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID)

FIA WRC FORUM8 Rally Japan Foto 7 Takamoto Katsuta foto RBCPP4 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)

FIA WRC FORUM8 Rally Japan Foto 8 Sebastien Ogier foto RBCPP5 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)

FIA WRC FORUM8 Rally Japan Foto 9 Gregoire Munster foto RBCPP6 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID)

FIA WRC FORUM8 Rally Japan Foto 10 Nikolay Gryazin foto RBCPP7 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2)

FIA WRC FORUM8 Rally Japan Foto 11 Sam Pajari foto RBCPP8 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +4m57.1s

Bron foto's: Red Bull Content Pool



FIA World Rally Championship 2024 FORUM8 Rally Japan Foto 7 Event poster

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS