Formule 1

GP Mexico: 15 verschillende winnaars in 23 edities; Max Verstappen meest succesvolle coureur met 5 overwinningen

Uitgegeven door Peter Vader • 24 oktober 2024 06:00

De tweede stop op de lange reis van de Formule 1 naar Amerika vindt komend weekend plaats in de Mexicaanse hoofdstad Mexico-Stad, voordat het circus naar Sao Paulo trekt om de reeks van drie opeenvolgende races te beëindigen. Formule 1 is altijd erg populair geweest in Mexico, ook al zijn er maar 23 kampioenschapsraces gehouden, allemaal op dit circuit in de hoofdstad, dat in 1962 werd geopend. De races vonden plaats in drie periodes: van 1963 tot 1970, van 1986 tot 1992 en vanaf 2015. Een naamswijziging in 2021 zorgde ervoor dat de Grand Prix van Mexico werd hernoemd naar de stad. Er zijn 15 verschillende winnaars geweest in de 23 edities van deze race. Max Verstappen is de meest succesvolle coureur met vijf overwinningen. En zijn werkgever, het Red Bull-team, is ook met vijf overwinningen de leider van het teamklassement. Jim Clark is het vaakst vanaf pole gestart (vier keer), terwijl Lewis Hamilton de meeste podiumplaatsen heeft met zes. Van de constructeurs heeft Lotus met zes de meeste pole positions achter zijn naam staan en Ferrari heeft de meeste podiumplaatsen verzameld met twaalf stuks.

Pirelli Max Verstappen F1 preview Grand Prix 2024 Foto 1Max Verstappen is de meest succesvolle coureur van de Grand Prix van Mexico met vijf overwinningen!

Voor Pirelli wordt het op het circuit in Mexico, dat is vernoemd naar de broers Pedro en Ricardo Rodriguez, weer hard werken. De meest geschikte banden zijn de C3 als Hard, de C4 als Medium en de C5 als Soft, een stap zachter dan in het verleden, zoals vorig jaar al het geval was, de beslissing die is genomen om meer strategische opties voor de race te creëren.

Pirelli graphic F1 preview Grand Prix 2024 Foto 2

De eerste dag van de actie op het circuit, vrijdag 25 oktober, zal iets anders zijn dan normaal. De tweede vrije trainingssessie zal volledig gewijd zijn aan het goedkeuren en waarmaken van de zachtere compounds in Pirelli's 2025-gamma (C4, C5 en C6) in wat bekend staat als een ‘in-competition’-test. De sessie wordt met 30 minuten verlengd tot 90 en alle coureurs en teams zullen een specifiek programma moeten volgen dat is opgesteld door de Pirelli-ingenieurs. Afgezien van de toewijzing van droge banden specifiek voor de Mexicaanse Grand Prix (twee sets Hard, drie Medium en zeven Soft, één minder dan normaal), krijgt elke coureur twee extra sets banden: één zal identiek zijn aan de set die beschikbaar is voor het weekend, om te dienen als uitgangspunt, terwijl de andere een prototype bestemd voor 2025 zal zijn. Zowel qua samenstelling als constructie is de laatste eigenlijk al gehomologeerd afgelopen september.

Pirelli Max Verstappen F1 preview Grand Prix 2024 Foto 3

Deze twee sets zullen geen kleuren op de zijwand hebben. Het plan is dat het programma een prestatierun en een lange run voor elke set zal bevatten, waarbij elk team hetzelfde aantal ronden rijdt met dezelfde hoeveelheid brandstof aan boord, afhankelijk van het type run. De enige uitzondering zal zijn in het geval dat een reguliere racecoureur voor FP1 wordt vervangen door een jonge coureur. De coureurs zullen de Pirelli-test uitvoeren gedurende 60 minuten van FP2 en zij zullen een extra set Medium compound-banden tot hun beschikking hebben, om zoveel mogelijk in te halen met het verzamelen van gegevens voor de rest van het weekend. Alle testgegevens worden vervolgens geanalyseerd door Pirelli-ingenieurs, om de eigenschappen van de compounds te verfijnen voorafgaand aan de groepstest in Abu Dhabi, die begint op de dinsdag na de laatste ronde van het kampioenschap van 2024. Dit betekent dat teams hun auto's in twee uur tijd moeten voorbereiden op de kwalificatie en de race: FP1 op vrijdag en FP3 op zaterdag.

Het circuit van Hermanos Rodriguez is 4,304 km lang, met 17 bochten en een oppervlak dat niet zwaar genoeg is voor banden. Dit jaar heeft de promotor het gedeelte tussen bocht 12 en 15 in de derde sector opnieuw geasfalteerd. Het zeer gladde asfalt en het feit dat het circuit nauwelijks wordt gebruikt, betekent dat de grip aan het begin van het weekend vrij laag is en dat er een evolutie plaatsvindt van rubbervorming op de baan, naarmate de auto's meer rijden.

Pirelli Max Verstappen F1 preview Grand Prix 2024 Foto 4

Mexico-Stad ligt op meer dan 2000 meter boven zeeniveau en de ijle lucht heeft invloed op de prestaties van de auto's, waardoor de aerodynamische neerwaartse kracht die door de auto's wordt gegenereerd, wordt verminderd. Een van de gevolgen hiervan is dat de topsnelheden erg hoog zijn, ondanks een configuratie die er eigenlijk typisch uitziet voor circuits die maximale downforce vereisen - het snelheidsrecord werd hier in 2016 gevestigd toen Valtteri Bottas in de Williams-Mercedes werd geklokt op 372,5 km/u - ook al is de mate van graining meestal vrij hoog. Bovendien daalt de oppervlaktetemperatuur van de banden op de langste rechte stukken vrij snel, vooral op het hoofdgedeelte en het stuk tussen bocht 3 en 4. De coureurs moeten erg voorzichtig zijn bij het remmen, vooral in bocht 1, om te voorkomen dat de wielen blokkeren en de banden daardoor beschadigd raken.

Qua strategie is de GP van Mexico meestal een one-stop race. Vorig jaar probeerde de meerderheid van de coureurs de Medium te managen door de eerste stint zo lang mogelijk te maken. Een Safety Car en een latere rode vlag, nadat Kevin Magnussen van de baan ging in zijn Haas, zorgden ervoor dat bijna het hele veld drie sets banden gebruikte in een race die in feite in tweeën was gedeeld. Gezien de hoge temperaturen en een circuit waarop niet vaak wordt geracet en die dus niet veel rubber op het baanoppervlak heeft, wordt het voor Pirelli een interessante en vooral uitdagende exercitie in Mexico.

Pirelli Max Verstappen F1 preview Grand Prix 2024 Foto 5

Pirelli graphic F1 preview Grand Prix 2024 Foto 6

Bron foto's: Red Bull Content Pool en f1pressarea.pirelli.com



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS