Formule 1

McLaren-CEO zet vraagtekens bij uitleg Red Bull over technisch snufje: 'Zijn nog wat vragen waar ik graag antwoord op wil'

Uitgegeven door Frank Korsel • 20 oktober 2024 11:03

McLaren-CEO Zak Brown is zeer te spreken over de wijze waarop Lando Norris zaterdag pole position trainde voor de Grand Prix van de Verenigde Staten. De voorman van het Britse team had er niet per se rekening mee gehouden dat zijn equipe zo goed mee zou doen. Tevens plaatst de Amerikaan in gesprek met F1TV nog altijd vraagtekens bij de uitleg van Red Bull Racing over hun rijhoogtesysteem.



De voorbije maanden was McLaren eigenlijk voortdurend het te kloppen team. Maar dit weekend in Austin, Texas komt Red Bull voor het eerst sinds lange tijd ook weer sterk voor de dag, samen met Mercedes en Ferrari. Zodoende was Brown ook enigszins verbaasd met de pole position van Norris. “Dit had ik niet verwacht. Ik ging er wel vanuit dat we voorin mee zouden draaien, maar ik voorspelde P3 en P6. De concurrenten zijn ook heel snel, er staat ons morgen een lastige race te wachten.”

Het McLaren-kopstuk heeft er desondanks wel vertrouwen in dat de renstal mee kan doen om de overwinning. “Ik denk dat we met Max kunnen vechten, we staan er goed voor, Maar het wordt een zware race. Bandenslijtage en strategie gaan een grote rol spelen morgen.”

Dit weekend ontstond er een relletje in de paddock over een knopje in de Red Bull-bolides die de coureurs in staat stelt de rijhoogte aan te passen aan de voorkant. Na een uitvoerige dialoog met de FIA werd het Oostenrijkse team gevraagd deze functie te verwijderen. De Autosportfederatie heeft het boek wat deze zaak dan ook definitief dichtgedaan, Brown vindt daar het zijne van.

Hij vertelt: “Ik denk dat het voor zover is opgelost omdat het is afgedekt. Maar de uitleg van Red Bull is niet geheel logisch, want waarom zouden ze het moeten afdekken als het toch niet gebruikt kan worden wanneer de auto volledig in elkaar zit?” vraagt Brown zich hardop af.

Zodoende roept de ‘grote baas’ van McLaren op tot meer onderzoek, zodat men zeker weet dat het daadwerkelijk nooit is gebruikt wanneer de auto klaar was om de baan op te gaan. “Ik denk dat er meer onderzoek moet worden gedaan naar het verleden zodat we zeker weten dat het nooit is gebruikt. Want als het wel is gebruikt onder parc fermé regels, dan is dat een behoorlijk grote overtreding. Er zijn dus nog wat vragen waar ik graag antwoord op wil”, besluit Brwon.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS