Rally Monte Carlo 2025 – De rallysterren presenteren zich voor het iconische Casino de Monte Carlo + ROUTE
Uitgegeven door Peter Vader • 20 januari 2025 17:10
De sterren van het FIA World Rally Championship 2025 schitterden zondagavond toen het seizoen van 2025 officieel werd geopend voor de sprankelende achtergrond van het iconische Casino de Monte-Carlo. Voordat de bijeenkomst begon, werden eerst de condoleances van de WRC-community overgebracht aan de familie, vrienden en collega's van Didier Guillaume, minister van staat van Monaco, die op 17 januari overleed. Daarna zette de introductiepresentatie van de Monte Carlo Rally 2025 zich voort onder leiding van FIA-president Mohammed Ben Sulayem, Hankook Tire Motorsport Senior Director Manfred Sandbichler, WRC Promoter Managing Director Jona Siebel, Automobile Club de Monaco General Commissioner Eric Barrabino en SBM Director General Albert Manzone en waren er een aantal opmerkelijke primeurs te zien tijdens de introductie van de Monte-coureurs.
Dit omvatte de nieuwe wereldkampioen Thierry Neuville met het nummer één op het raam van zijn Hyundai Shell Mobis World Rally Team i20 N Rally1. Sprekend op de avond, zei de 36-jarige Belg: "Nu we het nummer één op de auto zien voor het hele seizoen, zullen we 2024 nooit vergeten. Desalniettemin is het een nieuw seizoen dat begint, alle tellers staan weer op nul, wat betekent dat we dezelfde motivatie en geestdrift moeten hebben om hard te vechten en te proberen onze titel te verdedigen.”
Er was ook een nieuwe look voor de line-up van coureurs, met Adrien Fourmaux die nu de kleuren van Hyundai draagt, Sami Pajari die verschijnt als fulltime coureur voor Toyota Gazoo Racing World Rally Team en Josh McErlean die zijn eerste verschijning maakte in M-Sport Ford overalls, slechts enkele dagen voor zijn Rally1-debuut. Toen hij na zijn teamgenoot Gregoire Munster op het podium verscheen, gaf de Ier McErlean toe dat hij 'bevoorrecht' was om op dit podium te staan. "Het is duidelijk een droom die uitkomt, het zal een groot jaar van leren worden, deze auto's zijn ongelooflijk."
Van de leidende coureur in 2024 bij M-Sport Ford, zal de Fransman Fourmaux dit seizoen worden omringd door wereldkampioen Neuville en de Est Ott Tänak bij Hyundai. "Ik ben erg enthousiast, het is een grote uitdaging voor ons met een nieuwe auto, een nieuw team en nieuwe banden - we willen doorgaan op de manier waarop we vorig jaar bezig waren."
Naast Elfyn Evans, Takamoto Katsuta en tweevoudig wereldkampioen Kalle Rovanperä als fulltime coureur voor Toyota Gazoo Racing, heeft voormalig FIA Junior WRC-kampioen Pajari een schat aan ervaring om op terug te vallen bij de Toyota-crew. Gevraagd of hij druk voelde door zijn grotere rol, gaf de Fin aan: "In ieder geval nog niet, dat komt donderdagavond, ik kijk echt heel erg uit naar het seizoen."
De ervaring bij Toyota zal nog verder worden versterkt wanneer de legendarische achtvoudig wereldkampioen Sébastien Ogier opduikt bij geselecteerde ronden voor het Japanse merk, waaronder de Monte Carlo-seizoensopener, terwijl hij mikt op een tiende Monte overwinning. Dat zou een absoluut record betekenen.
De avond was ook een mijlpaal voor de medeorganisator van het evenement, Hankook Tire, die op het punt staan om hun allereerste reis in het WRC te ondernemen. Namens Hankook zei Sandbichler: "Voor Hankook Tire is het vandaag een mijlpaal, omdat de legende vandaag begint. Dit is een echt sterke competitie en we zullen er alles aan doen om het verhaal succesvol te maken."
FIA-president Ben Sulayem, zelf een voormalig WRC-deelnemer, zei: "Voor ons bij de FIA is dit kampioenschap heel dierbaar, het is één van onze pijlers en ik zie een goede toekomst voor het WRC."
Jona Siebel, promotor van de WRC, sprak over het belang van de seizoensopener Monte Carlo voor het kampioenschap. "Het is een uniek logo, vol emoties, erfgoed en passie - het is een voorrecht voor ons om hier te mogen beginnen", zei hij.
De Rallye Monte-Carlo 2025 begint officieel op donderdag op dezelfde locatie als de festiviteiten op de zondagavond, wanneer alle deelnemers het ceremoniële startpodium passeren voordat ze hoog de Franse Alpen intrekken voor drie met fans gevulde etappes in het donker, voordat ze uiteindelijk op zondagmiddag terugkeren naar Monte-Carlo, waar de winnaar wordt gekroond.
De Rallye Monte-Carlo 2025, de openingswedstrijd van het FIA World Rally Championship 2025, gaat deze week van start en is misschien wel één van de meest onvoorspelbare rally's van het jaar. Hierna volgt voor een uitgebreide wegwijzer van alle etappes die de coureurs en hun teams zullen afleggen.
SS1/17: DIGNE-LES-BAINS / CHAUDON-NORANTE (19,01 km)
Deze legendarische etappe, die in 2024 opnieuw werd geïntroduceerd, omvat de iconische Col de Corobin (1230 m). De weg begint bij de thermale spa van Digne-les-Bains en bestaat uit een mix van hobbelige, snelle en technische secties met haarspeldbochten. De combinatie van uitdagingen bergop en bergaf laat geen ruimte voor fouten.
SS2: FAUCON-DU-CAIRE / BREZIERS (21,18 km)
Deze etappe is een mix van snelle en technische wegen en combineert delen van de Bayons / Breziers-etappe van 2024. Het eerste deel over brede wegen is ideaal om de banden op te warmen, terwijl de laatste 12 km rond Bréziers smal, veeleisend en gevoelig voor ijzige omstandigheden in de winter zijn.
SS3/16: AVANÇON / NOTRE-DAME-DU-LAUS (13,97 km)
Deze etappe, bekend om zijn snelle en technische delen, omvat de Col du Tourrond (1048 m) en een mix van asfaltsoorten. Een uitdagende afdaling richting de finish in Notre-Dame-du-Laus is een echte test voor de vaardigheden van de coureurs.
SS4/7: SAINT-MAURICE-EN-VALGODEMARD / AUBESSAGNE (18,68 km)
Deze etappe verbindt twee valleien, begint in Saint-Maurice en bestaat uit een mix van ijzige wegen en langzamere, technische delen door gehuchten. De laatste afdaling ontvouwt zich bij de finish, wat een dynamische uitdaging vormt.
SS5/8: SAINT-LÉGER-LES-MÉLÈZES / LA-BÂTIE-NEUVE (16,68 km)
De route begint met een prachtige lus door Saint-Léger-les-Mélèzes en klimt naar de smalle Col de Moissière (1574 m) voordat er een bochtige afdaling door het bos volgt. Het laatste stuk bij La Bâtie-Neuve is breder en bevat haarspeldbochten om de precisie te testen.
SS6/9: LA BRÉOLE / SELONNET (18,31 km)
Deze etappe is een mix van beklimmingen en afdalingen en klimt door de Col de Charamel (1242 m) en Col des Fillys (1322 m). Een aangepast laatste deel omvat een snelle run door de Blanche-vallei voordat de finish bij Selonnet ligt.
SS10/13: LA MOTTE-CHALANCON / SAINT-NAZAIRE-LE-DESERT (27,00 km)
Deze etappe begint met een bergopwaarts gedeelte van La Motte-Chalancon naar Chalancon, een echo van de klassieke route uit de jaren ‘80. De weg wordt smaller als hij klimt via de Cols de la Croix (893 m) en Chamauche (1037 m). Vervolgens daalt hij af langs de nog smallere Tremouret-weg, met een uitdagende reeks van tien haarspeldbochten waar voorzichtigheid geboden is. De laatste zes kilometer naar Saint-Nazaire-le-Désert zijn geheel nieuw.
SS11/14: AUCELON / RECOUBEAU-JANSAC (20,85 km)
Nieuw voor 2025, deze etappe omvat de 13 kilometer lange beklimming van de Col de Penne (1040 m) vanuit Aucelon, bekend onder wielrenners om zijn hoogteverschil van 600 meter. Deze smalle, kronkelige route is nu toegankelijk voor WRC-coureurs en vereist volledige concentratie op zowel de beklimming als de afdaling naar Recoubeau-Jansac. Uitdagende terrein- en weersrisico's, waaronder vorstgevoelige secties, maken dit een etappe die je niet mag onderschatten.
SS12/15: LA-BÂTIE-DES-FONDS / ASPREMONT (17,85 km)
Deze snelle test, een herziene versie van de Valdrôme / Sigottier-etappe uit 2019, start nu in La Bâtie-des-Fonds, het kleinste dorp van Frankrijk (totaal aantal inwoners is 2!) en de bron van de rivier de Drôme. De route begint met smalle, kronkelige wegen naar de Col de Carabes (1261 m), die de natuurlijke grens vormt tussen Drôme en Hautes-Alpes. Er volgt een technische afdaling naar La Piarre, die leidt naar een snel laatste stuk van 8 kilometer naar Aspremont.
SS18: LA BOLLÈNE-VÉSUBIE / PEÏRA-CAVA (17,92 km)
Deze etappe brengt een bezoek aan het iconische Turini in zijn 2018/2019-configuratie. De deelnemers starten in het hart van La Bollène-Vésubie en voegen flair toe met een 360°-draai voor het stadhuis, voordat ze naar de 1607 m hoge pas klimmen. De beklimming is vrij eenvoudig, maar er wachten uitdagingen vlak bij de top en tijdens de kronkelige, snelle afdaling door het bos naar Païra-Cava. Sneeuw en ijs spelen waarschijnlijk een belangrijke rol in deze winterse omgeving.
De 2025-editie van de Rally Monte Carlo markeert het begin van 11 maanden van actie in het FIA World Rally Championship waarin deelnemers vier continenten zullen doorkruisen om sneeuw, ijs, asfalt, vuil en grind te trotseren, in hun missie om gekroond te worden tot FIA WRC-wereldkampioen 2025.
Bron foto's: FIA WRC
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!