Rally Monte Carlo - Toyota Gazoo Racing begint FIA WRC-titelstrijd 2025 met een legendarische uitdaging
Uitgegeven door Peter Vader • 18 januari 2025 13:50
Het Toyota Gazoo Racing World Rally Team begint aan het FIA World Rally Championship-seizoen van 2025 vol nieuwe uitdagingen wanneer de klassieke seizoensopener, Rallye Monte-Carlo, plaatsvindt van 23 tot en met 26 januari. De oudste en beroemdste rally op de kalender biedt een vertrouwde start van het uitgebreide rallyprogramma van 14 wedstrijden van dit jaar, met gloednieuwe WRC-evenementen op de Canarische Eilanden, Paraguay en Saoedi-Arabië. Er zijn ook belangrijke wijzigingen in het technische speelveld voor 2025. De topcategorie van Rally1-auto's zal na een wijziging in de regelgeving geen plug-in hybride-units meer gebruiken. Als gevolg hiervan is het minimumgewicht verlaagd van 1260 naar 1180 kilogram en is de grootte van de luchtbegrenzer verkleind van 36 naar 35 millimeter om een vergelijkbare vermogens-gewichtsverhouding als voorheen te behouden. Ondertussen wordt Hankook voor het eerst de enige bandenleverancier voor de topcategorieën van het WRC.
Ook de sportieve regels zijn aangepast. Punten worden opnieuw toegekend op basis van de algehele posities aan het einde van de rally, waarbij een overwinning opnieuw 25 punten waard is. De Super Sunday-klassement op de laatste dag biedt nu tot vijf bonuspunten, net als de rally-afsluitende Power Stage.
Hoewel er slechts acht weken zijn verstreken sinds TGR-WRT de fabrikantentitel claimde in een spannende afsluiting van het seizoen 2024 bij de Rally Japan, heeft het team hard gewerkt om zich aan te passen aan deze veranderingen. De GR YARIS Rally1 werd opnieuw verbeterd, die nog steeds op 100 procent duurzame fossielvrije brandstof rijdt. Om de verschillende kenmerken van de motor te weerspiegelen nu de boost die door de hybride-eenheid wordt geboden niet langer beschikbaar is, zijn er aanpassingen gedaan aan het uitlaatsysteem en de nokkenassen, terwijl ook de overbrengingsverhoudingen zijn herzien, naast andere maatregelen om het pakket te optimaliseren.
Het team heeft dit seizoen ook een versterkte en uitgebreide coureursbezetting, met maar liefst vijf GR YARIS Rally1-auto's op veel evenementen, waaronder de Rallye Monte-Carlo.
Tweevoudig wereldkampioenen Kalle Rovanperä en Jonne Halttunen keren terug naar de fulltime competitie naast Elfyn Evans en zijn co-piloot Scott Martin, de runners-up van het kampioenschap van 2024. Sébastien Ogier mikt op een record verlengende 10e overwinning in de Monte - die is gevestigd in zijn geboorteplaats Gap in de Franse Alpen - terwijl hij aan een ander ‘gedeeltelijk’ seizoen begint naast co-piloot Vincent Landais. Deze drie teams zijn genomineerd om te strijden om fabrikantenpunten voor TGR-WRT in ronde één, kundig ondersteund door Takamoto Katsuta en navigator Aaron Johnston in een vierde deelname.
Sami Pajari, de WRC2-kampioen van 2024, begint zijn eerste volledige seizoen in de topcategorie, waarvoor hij herenigd is met ervaren co-piloot Marko Salminen. Om zijn ontwikkeling zo goed mogelijk te ondersteunen terwijl hij een vergelijkbaar pad volgt als dat eerder door Katsuta is uitgestippeld, wordt Pajari's GR YARIS Rally1 ingeschreven onder de vlag van een tweede team, TGR-WRT2 genaamd, dat ook zal bijdragen aan de competitie in het fabrikantenkampioenschap. De auto heeft een half-en-half wit en zwart kleurverloop, wat staat voor de toewijding van het team om jonge coureurs kansen te bieden om het hoogste niveau in WRC te bereiken.
Oliver Solberg, die met Pajari vocht voor de WRC2-titel, stapt over op een GR Yaris Rally2-auto die door Printsport is ingeschreven voor zijn titelbod in 2025. Solberg krijgt de kans om vertrouwd te raken met de auto tijdens de komende Rallye Monte-Carlo voordat zijn WRC2-seizoen van zeven ronden begint. Ook TGR WRC Challenge Program-coureurs Hikaru Kogure en Yuki Yamamoto rijden in de GR Yaris Rally2 tijdens hun debuut in Monte-Carlo, waarbij ze nieuwe ervaring opdoen voorafgaand aan hun tweede seizoen in WRC2.
De Rallye Monte-Carlo staat bekend om zijn vaak wisselvallige weersomstandigheden die ijs en sneeuw op de asfaltwegen kunnen brengen. De Rallye Monte-Carlo start en finisht zoals gebruikelijk op het Casinoplein in Monaco. Donderdagmiddag vertrekken de teams en op de terugweg naar het servicepark in Gap nemen ze drie openingsetappes in het donker. Vrijdag wordt er een lus van drie etappes ten oosten en noorden van Gap gereden, aan weerszijden van de middagservice. Zaterdag volgt een vergelijkbaar format met drie herhaalde klassementsproeven richting het westen, waaronder de gloednieuwe etappe Aucelon - Recoubeau-Jansac. De laatste etappe van zondag begint in Gap en herhaalt twee van de etappes van donderdagavond, voorafgaand aan de Power Stage, die de iconische Col de Turini aandoet.
Jari-Matti Latvala (Team Principal Toyota Gazoo Racing): “Het voelt alsof het seizoen van 2024 nog maar net is afgelopen en nu bereiden we ons al voor op een nieuw seizoen met veel nieuwe aspecten. Met het verwijderen van de hybride unit en het verminderde gewicht hebben we hard gewerkt om de auto te optimaliseren en de juiste balans te vinden met de setup. Ik heb de kans gehad om dit nieuwe pakket zelf te besturen en zelfs met minder vermogen zijn de prestaties vergelijkbaar met voorheen en voelt de auto nog wendbaarder aan. We verwelkomen ook een nieuwe bandenleverancier in Hankook. We kunnen verwachten dat coureurs zich sneller aanpassen aan deze verandering en eerder de grenzen kunnen verleggen. Rallye Monte-Carlo is qua bandenstrategie het meest uitdagende evenement van het jaar gezien de veranderlijke omstandigheden. We hebben een mix van weersomstandigheden meegemaakt tijdens de tests, waaronder wat sneeuw, maar de rally kan altijd verrassingen opleveren. Met onze versterkte line-up dit jaar hebben we er vertrouwen in dat onze coureurs kunnen strijden om de topposities op dit evenement en voor de kampioenstitels. Voor zijn eerste volledige jaar in Rally1 hebben we Sami ingeschreven onder een tweede team, zoals we eerder deden met Takamoto, wat ook een extra dimensie kan geven aan het fabrikantenkampioenschap. Hoewel het hoofddoel voor hem op dit evenement is om de finish te halen en ervaring op te doen, hopen we hem te zien groeien en ontwikkelen gedurende het jaar.”
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!