Autosport Internationaal Toerwagens • WRC

Sébastien Loeb heerser van dit decennium in WRC

Uitgegeven door Edwin Nieuwenhuis • 25 oktober 2009 12:35

CARDIFF - In de stromende regen in de bossen van Wales heeft Sébastien Loeb voor de zesde keer op rij de WRC titel voor zich opgeëist. Met één punt achterstand op Mikko Hirvonen begon de Fransman aan de Rally GB, de laatste WK rally van 2009. Met name door zijn indrukwekkende tijden op de tweede dag van de rally heeft Loeb de wedstrijd en daarmee het kampioenschap in zijn voordeel beslist.


In het Ford team waar Mikko Hirvonen deel van uitmaakt was er lichte paniek op de eerste dag, al op de eerste klassementsproef kreeg teamgenoot Jari Matti Latvala te maken met een kapotte aandrijfas. Hierdoor verloor de jonge Fin enorm veel tijd en niet veel later sloeg het noodlot ook toe voor Khalid Al Qassimi. Twee teamgenoten met problemen, maar Hirvonen beleefde een goede dag en eindigde de eerste etappe op 5,3 seconden achterstand van Loeb op de tweede plaats. Uit voorzorg werd de complete wielophanging en alle aandrijfassen op de Ford Focus WRC van Hirvonen vervangen.

Tijdens de tweede etappe sloeg de balans door in het voordeel van Loeb. Hirvonen pakte op de special stage van Rhondda nog 2,4 seconden terug op Loeb, maar daarna sloeg Loeb ongenadig hard toe. Op de 15 kilometer lange proef 8, Crychan, pakte Loeb maar liefst 10,2 seconden, op de 18 kilometer van Halfway kwamen daar nog eens 11,9 seconden bij. Hirvonen’s achterstand was nu 25 seconden, het verschil was gemaakt. Op de tweede run over de proeven pakte regerend wereldkampioen Loeb er vijf seconden bij en met nog vier proeven en 80 kilometer op de laatste dag had hij een voorsprong van 30,2 seconden te verdedigen om zijn zesde wereldtitel veilig te stellen.


Voor de start van de derde en laatste etappe verklaarde Hirvonen om alles of niets te gaan. Op de dertiende klassementsproef van de rally, Port Talbot, pakte de Fin 0,8 seconden terug. Op KP 14, Rheola, voerde Mikko de druk op Sébastien op, niet minder dan 11,2 seconden pakte hij terug. Nog twee proeven en 40 kilometer te gaan en een voorsprong van 18,2 seconden was de spanning om te snijden.

Op de tweede run door Port Talbot viel de beslissing in het WRC 2009. Bij de landing van een jump schoten de ‘bonnet pins’ van de motorkap van Hirvonen’s Ford los, waarna de motorkap openschoot. Mikko en navigator Jarmo Lehtinen moesten stoppen om de motorkap van de auto te halen waarmee zij ruim een minuut verloren.

Op de laatste klassementsproef van het WK van 2009, de tweede run door Rheola, stelde Sébastien Loeb zijn wereldtitel veilig. Daarmee is Loeb voor de zesde keer wereldkampioen op rij en dus de echte heerser in het WRC van dit decennium.

Ook achter de strijders voor de titel bleef het prachtige gevecht tussen Dani Sordo en Petter Solberg spannend tot het eind. Door de motorkap problemen van Hirvonen kwam Sordo nog heel erg dicht in de buurt van de tweede plaats, maar uiteindelijk moest hij met één seconde achterstand genoegen nemen met de derde plaats. Solberg reed in zijn Citroen C4 WRC naar de vierde plaats.

Henning Solberg finishte de Rally GB waarin hij veel problemen kende met zijn Ford Focus WRC op de vijfde plaats. Matthew Wilson reed zijn Ford naar de zesde plaats. Jari-Matti Latvala was bezig aan een sterke comeback na zijn problemen op de eerste dag, maar moest zijn aanvallende rijstijl op de laatste dag bekopen met een crash na de vliegende finish van de Rheola proef. Met een zwaar gehavende auto begon hij aan de laatste twee klassementsproeven en wist uiteindelijk als zevende de Rally GB te finishen. Conrad Rautenbach stuurde zijn Citroen naar de achtste plaats.

Uitslag Rally GB 2009
1 Loeb - Elena / Citroen C4 WRC, 3h 16m 25,4s
2 Hirvonen - Lehtinen / Ford Focus WRC, op 1m 06,1s
3 Sordo - Marti / Citroen C4 WRC, op 1m 07,1s
4 P. Solberg - Mills / Citroen C4 WRC, op 1m 28,1s
5 H. Solberg - Menkerud / Ford Focus WRC, op 6m 28,0s
6 Wilson - Martin / Ford Focus WRC, op 7m 46,0s
7 Latvala - Antilla / Ford Focus WRC, op 12m 11,9s
8 Rautenbach - Barritt / Citroen C4 WRC, op 14m 27,8s

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS