Autosport Internationaal Toerwagens • WRC

SPECIAL - Hankook is klaar voor zijn rol als FIA WRC-bandenpartner; Adrian Fourmaux blij met kwaliteit

Uitgegeven door Peter Vader • 11 januari 2025 15:00

Hankook boekt indrukwekkende vooruitgang bij de voorbereiding op het debuut als officiële bandenpartner van het FIA World Rally Championship vanaf het seizoen 2025. Met een uitgebreid ontwikkelingsprogramma dat ongeveer een jaar, acht landen en meer dan 2.100 kilometer aan strenge tests beslaat, is de Koreaanse fabrikant vastbesloten om direct impact te maken. Hoewel 2025 de eerste stap van Hankook is in het leveren van WRC-banden, kan het bedrijf al bogen op uitgebreide ervaring in nationale rallyseries en het FIA European Rally Championship (ERC). Hyundai-coureur Adrien Fourmaux is blij met zijn eerste contact met Hankook, de exclusieve nieuwe bandenleverancier van het FIA World Rally Championship voor de komende drie jaar.

FIA WRC Hankook Hyundai 2025 Foto 1 Adrien Fourmaux positieve tests

Hankook's volledige assortiment Rallye Monte-Carlo-banden wordt deze maand getest terwijl de teams zich opmaken voor de traditionele seizoensopener in de Franse Alpen. Fourmaux reed met de nieuwe banden tijdens zijn winnende i20 N Rally1-debuut op de Rallye National Hivernal du Dévoluy bij Gap vorige maand. Over de nieuwe banden zei de Fransman: "Ik was blij met de banden. De slick is goed. De winter had nog wat ontwikkeling nodig, maar het is echt goed dat Hankook heel openstaat om over alles te praten."

"Het was moeilijk om de band te vergelijken met wat we in Japan hadden gebruikt voor de laatste ronde van het kampioenschap. In Japan hadden we meer bochten en was de grip anders, voor de rally [National Hivernal du Dévoluy] was het een Monte-test, dus de omstandigheden waren heel anders met meer sneeuw en ijs. "Zoals ik al zei, over het geheel genomen was het positief", aldus een tevreden Adrien Fourmaux.

Adrien Fourmaux FIA WRC Hyundai Hankook Foto 2Adrien Fourmaux: "Ik was blij met de banden. De slick is goed. De winter had nog wat ontwikkeling nodig, maar over het geheel genomen was het positief" (Foto: FIA WRC)

De Rallye Monte-Carlo van deze maand is de meest gecompliceerde ronde van het WRC voor banden, met vier beschikbare bandenkeuzes: twee compounds van slick en een winterband met en zonder noppen.

Voorafgaand aan het FIA WRC-debuut in de komende Rally Monte Carlo gaf Hankook's European Motorsport Director Manfred Sandbichler een interview aan wrc.com, om inzicht te geven in het hele testproces voorafgaand aan de Rallye Monte-Carlo.

Nu het nieuwe World Rally Championship (WRC)-seizoen nog maar een tweetal weken van de fans verwijderd is, hoe is de stemming bij Hankook?

De afgelopen maanden heeft Hankook Tire met succes een reeks projecten afgerond, waaronder talloze ontwikkelingstests, productie, logistiek en de oprichting van een serviceteam. Gedurende dit proces hebben we nauw samengewerkt met de FIA, promotors en fabrikanten om ons voor te bereiden op het WRC-seizoen.

Nu, met nog maar een paar weken te gaan tot Monte Carlo, is Hankook Tire enthousiast en vol verwachting omdat we exclusief banden gaan leveren voor het WRC, 's werelds belangrijkste autosportevenement. We zijn vereerd om coureurs de kans te bieden om de uitmuntendheid van Hankook Tire te ervaren.

Met ruime ervaring in het ontwikkelen van rallybanden en een sterke aanwezigheid in het Europees Rallykampioenschap (ERC) in de afgelopen twee seizoenen, welke inzichten hebt u opgedaan en toegepast op de ontwikkeling van de banden voor het WRC?

Hankook Tire heeft een reputatie opgebouwd inzake zijn technische expertise, door jarenlang banden te ontwikkelen en te leveren voor nationale en regionale rally-evenementen in Europa. Daarnaast hebben we voortdurend diepgaand onderzoek gedaan naar de prestaties van banden en gebruiksomstandigheden tijdens het leveren van banden en het managen van teams in zowel het ERC als het WRC.

Voor het WRC-project van 2025 hebben we de afgelopen twee jaar gewijd aan onderzoek en ontwikkeling. Deze inspanning werd weerspiegeld in nationale kampioenstitels die werden behaald in Hongarije en Tsjechië, waar onze banden hun uitmuntendheid bewezen. Door banden te leveren voor Junior ERC en ERC, valideerden we de duurzaamheid van onze banden en identificeerden we proactief verbeterpunten, waardoor we de ontwikkelingsperiode voor WRC-banden efficiënt konden verkorten.

FIA WRC Hankook Hyundai 2025 Foto 3 rally bandenprogramma type DynaproHankook Dynapro (Foto: Hankook)

Rallyrijden is één van de meest veeleisende vormen van autosport ter wereld, met ongeëvenaarde variatie in oppervlaktecondities. Hoe verschilt uw aanpak van het voorbereiden van banden voor de uitdagingen van het WRC van uw aanpak van andere motorsporten, zoals Formule E?

Formule E is een elektrische voertuigraceserie die wordt gehouden op stedelijke stratencircuits. In tegenstelling tot conventionele racebanden die verschillende loopvlakpatronen gebruiken voor droge en natte omstandigheden, zijn Formule E-banden ontworpen met één loopvlakpatroon om in beide scenario's te presteren. Als gevolg hiervan moeten deze banden voldoen aan strenge prestatie-eisen bij wisselende weersomstandigheden en tegelijkertijd de rolweerstand optimaliseren.

WRC-banden daarentegen worden geconfronteerd met meer diverse en extreme omgevingen, waarbij duurzaamheid cruciaal is vanwege de ruwe omstandigheden van veel rally-etappes. Hoewel Tarmac rallybanden overeenkomsten vertonen met Formule E-banden, omdat beide op verharde oppervlakken worden gebruikt, vereisen WRC-grind-, sneeuw- en ijsbanden aparte ontwikkelingsbenaderingen die specifiek zijn voor elk oppervlak. Hankook Tire spant zich voortdurend in om te voldoen aan de specifieke prestatie-eisen voor elk type band.

FIA WRC Hankook Hyundai 2025 Foto 4 rally bandenprogramma type ventusHankook Ventus (Foto: Hankook)

Welke eerste feedback hebt u ontvangen van de teams, en meer specifiek van de coureurs die deze banden testen, na nauw te hebben samengewerkt met de FIA en teams tijdens testdagen in 2024?
We hadden aanvankelijk wat zorgen vanwege ons gebrek aan ervaring met de Rally1 Hybrid-voertuigen. Vanaf de winterbandentest in februari kwamen we echter geen duurzaamheidsproblemen tegen, zoals lekke banden, en tijdens daaropvolgende evaluaties konden we consistente prestaties bevestigen gedurende het hele testproces.

Bij de eerste evaluaties van de grind- en Tarmac-harde banden ontvingen we waardevolle feedback over slijtvastheid en gripprestaties. Topcoureurs van WRC1 gaven gedetailleerde inzichten, waardoor we de problemen snel konden aanpakken door middel van indoor tests en doorlopend onderzoek. Als resultaat hiervan hebben we alle real-world evaluaties met succes afgerond en zijn we nu volledig voorbereid om alle banden te leveren.

FIA WRC Hankook Hyundai 2025 Foto 5 rally bandenprogramma type winteripike sr10wHankook Winterpike SR1

Wie beslist welke coureurs deelnemen aan bandentests — bent u het, de FIA of de teams? Welke beperkingen zijn er?

Tijdens het ontwikkelingsproces van de banden heeft Hankook Tire regelmatig technische vergaderingen gehouden met de FIA, bijna wekelijks, om ervoor te zorgen dat alle WRC1-fabrikanten gelijke kansen krijgen. Elke fase, van ontwikkelingsplanning en -uitvoering tot selectie en toewijzing van bandenspecificaties, werd in nauwe samenwerking met de FIA bepaald. Volgens de WRC1-normen voerde elke fabrikant evaluaties uit met vrijwel gelijke kilometers, die ongeveer 500-700 kilometer besloegen.

Hankook Tire verzocht de FIA om testteams te selecteren, waarna de FIA contact opnam met de fabrikanten om hun keuzes te bespreken voordat Hankook Tire hiervan op de hoogte werd gesteld. Het selectieproces van de coureurs werd volledig door de fabrikanten afgehandeld, zonder dat Hankook Tire of de FIA tussenbeide kwamen.

De volgende P1-coureurs namen deel aan de evaluaties voor de ontwikkeling van de WRC-banden van 2025:

Hyundai Shell Mobis World Rally Team:
Esapekka Lappi, Andreas Mikkelsen, Dani Sordo

Toyota Gazoo Racing WRT:
Takamoto Katsuta, Elfyn Evans, Kalle Rovanperä

M-Sport Ford World Rally: Adrien Fourmaux, Grégoire Munster

FIA WRC Hankook Hyundai 2025 Foto 6 rally bandenprogramma type winteripike sr2Hankook Winterpike SR2 (Foto: Hankook)

Wat houdt een typische testdag in? Waren er verschillende compounds beschikbaar voor elke test?

Zoals eerder vermeld, hebben we tijdens elke test structurele en compoundevaluaties uitgevoerd met verschillende fabrikanten om gelijke kansen te garanderen. Meestal bereidden we 3 tot 4 evaluatiespecificaties voor en voerden we 's ochtends tests uit. De meest veelbelovende specificatie uit deze evaluaties werd vervolgens 's middags onderworpen aan een langetermijntest.

Na het testen op verschillende wegoppervlakken hebben we de gegevens nauwkeurig geanalyseerd en interne discussies gevoerd om de meest geschikte specificaties te bepalen. Vervolgens hebben we de specificaties voor elke band afgerond in nauwe samenwerking met de FIA, waardoor het proces de prestaties en duurzaamheid van de banden maximaliseerde.

FIA WRC Hankook Hyundai 2025 Foto 7 Hyundai i20 N Rally1Adrien Fourmaux met de Hyundai i20 N Rally1 onderweg tijdens sneeuwtests

Waar denkt u dat coureurs de meest opvallende verschillen in de banden zullen ervaren in 2025?

Robuustheid was de centrale focus van het WRC-bandenontwikkelingsproces van 2025. Na de goedkeuring van de aanbesteding in december 2023 benadrukten de FIA en fabrikanten de noodzaak van uitzonderlijke duurzaamheid in de nieuwe banden. Als reactie hierop hebben we ons gericht op het leveren van een betrouwbare rijervaring, zelfs onder de meest extreme omstandigheden, om veiligere en stabielere prestaties te garanderen voor coureurs op de weg. Als reactie hierop hebben we ons gericht op het leveren van een betrouwbare rijervaring, zelfs onder de meest extreme omstandigheden, om veiligere en stabielere prestaties te garanderen voor coureurs op de weg.

Ook levert Hankook Tire bedrijfsbreed inspanningen om de duurzaamheid van autosportactiviteiten te verbeteren. De onderneming integreert gerecyclede materialen in de productie van zijn WRC-banden en streeft ernaar om hun gebruiksratio tegen 2030 te verhogen tot meer dan 20%.



Hankook logo


FIA WRC Hankook Hyundai 2025 Foto 4 FIA WRC Champions 2024 banner

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS