Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

FOTO'S - Winward-Mercedes verslaat WRT-BMW in GT World Challenge Sprint Cup-thriller in Magny-Cours

Uitgegeven door Peter Vader • 27 augustus 2024 20:01

De strijd om de titel van de Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Sprint Cup 2024 zal tot het einde duren nadat Winward Racing Team Mann-Filter het BMW-Team WRT versloeg en de overall overwinning behaalde in een briljante wedstrijd afgelopen zondag in Magny-Cours. De #48 Mercedes-AMG van Lucas Auer en Maro Engel kwam als eerste over de finish met slechts een halve seconde voorsprong op de #32 BMW, gedeeld door Dries Vanthoor en Charles Weerts. Daarmee verkleinden Auer en Engel het verschil aan de top van de ranglijst tot slechts twee punten, voorafgaand aan de seizoensfinale. Het wordt een megaspannende afsluiting van wat een heel seizoen lang een duel is geweest tussen deze twee zwaargewichten.

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 1P1 voor #48 (Pro Cup) met Lucas Auer en Maro Engel in de Mercedes-AMG GT3 EVO van het Winward Racing Team Mann-Filter

De wedstrijd van 60 minuten bood actie van begin tot het eind. De top drie ging er meteen vandoor, met polesitter Jules Gounon (#9 Boutsen VDS Mercedes-AMG) die door de openingsreeks van bochten keurig de leiding pakte voor Tom Gamble (#159 Garage 59 McLaren) en Maro Engel. Maar er was ook drama achter hen, toen de #6 Liqui-Moly Team Engstler by OneGroup-Audi en de #14 Emil Frey Racing-Ferrari contact maakten. Beiden kwamen in het grind terecht, terwijl de #26 Saintéloc Racing Audi van Ivan Klymenko de vangrail raakte na een ontwijkende actie. De Safety Car werd ingezet om de getroffen Saintéloc-auto te verwijderen, waarna Gounon een ‘cleane’ herstart maakte voor Gamble en Engel, terwijl Charles Weerts als vierde reed in de #32 BMW. De volgorde bleef ongewijzigd gedurende de openingsstint, waarbij Gounon aan kop van het veld verder wegreed.

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 2Overall Podium (v.l.n.r.): #32 – Team WRT – Dries Vanthoor – Charles Weerts – BMW M4 GT3, #48 – Winward Racing Team MANN-FILTER – Lucas Auer – Maro Engel – Mercedes-AMG GT3 EVO, #9 - Boutsen VDS – Jules Gounon – Maximillian Gotz - Mercedes-AMG GT3 EVO

De #48 Mercedes-AMG besloot zo snel mogelijk de pits in te gaan en kreeg een snelle service toen Engel het stuur overdroeg aan Auer. Toen de #159 McLaren en de #32 BMW een ronde later stopten, nam de Team WRT-auto de voorsprong op de Garage 59-auto. Cruciaal was echter dat Vanthoor de pits verliet achter Auer. Boutsen VDS stopte de volgende keer en deed het prima, waardoor Maxi Götz de leiding kon behouden.

Het was nu een Mercedes-AMG één-twee aan kop van de ranglijst, maar er was geen teken van samenwerking tussen de twee. Auer sloot snel aan bij de achterkant van Götz en zette een aanval in aan de binnenkant van de Adelaide-haarspeldbocht. De Boutsen VDS-coureur vocht voor elke centimeter met zijn AMG-fabriekscollega tot aan de volgende chicane, waarbij hij zelfs even van de baan af schoot maar toch zijn plek wist te behouden. Auer viel onmiddellijk weer aan en pakte de leiding toen Götz te wijd uitging.

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 3

Vanthoor volgde zijn titelrivaal en deed vervolgens een gedurfde zet om de leiding te veroveren. Maar in wat een cruciaal moment in de kampioensstrijd zou kunnen blijken te zijn, hield Auer toch stand. Vanthoor viel terug achter Götz, maar heroverde de tweede plek in de volgende ronde. De BMW-coureur zette vervolgens een nieuwe snelste ronde neer, om daarmee Auer’s voorsprong terug te brengen tot minder dan een seconde. De strijd was opnieuw begonnen.

Met nog 10 minuten te gaan was Vanthoor dichterbij dan ooit en sloot hij aan bij de achterkant van de Mercedes-AMG op weg naar Adelaide. Maar terwijl de BMW M4 een hogere topsnelheid had, leek de Mercedes-AMG iets beter op de baan te liggen bij het uitkomen van de langzame bochten. Dit was genoeg om de Team WRT-BMW achter zich te houden en toen de race ten einde liep, begon Auer een klein voordeel te behalen.

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 4#6 Liqui Moly Team Engstler by OneGroup, Luca Engstler en Max Hofer met hun Audi R8 LMS GT3 EVO II

De Oostenrijker passeerde de zwart-wit geblokte vlag met amper een halve seconde verschil, om daarmee een derde Sprint Cup-overwinning in 2024 veilig te stellen. Hij eindigde voor de #32 Team WRT-BMW en de #9 Boutsen VDS-Mercedes-AMG, waarbij de laatste voor het eerst sinds het openingsevenement op Brands Hatch terugkeerde naar het podium. In termen van de titelstrijd staan Weerts/Vanthoor nu slechts twee punten voor op Auer/Engel. Dat belooft veel spanning voor de laatste en titelbeslissende race op het Circuit de Barcelona-Catalunya.

Tresor Attempto Racing eindigde als vierde overall met zijn #88-Audi en behaalde daarmee een vierde opeenvolgende Gold Cup-overwinning. Lorenzo Ferrari was verwikkeld in een heftige strijd tijdens de openingsfase van de race, vocht met klasserivaal Gilles Magnus (#25 Saintéloc Racing Audi) voordat hij de auto overdroeg aan zijn teamgenoot. Die had verder geen last van enige vorm van druk en reed tussen de Pro-auto’s probleemloos naar de overwinning, tevens zijn beste klassering van het seizoen.

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 5#9 Boutsen VDS, Jules Gounon en Maximillian Gotz - Mercedes-AMG GT3 EVO

De #159 McLaren werd vijfde, gevolgd door de #99 Tresor Attempto Racing-Audi en de #111 CSA Racing-Audi, die voor de derde achtereenvolgende keer tweede werd in de Gold-klasse. De #69 Emil Frey Racing-Ferrari werd achtste, terwijl de #71 AF Corse-Ferrari negende overall werd en hij tevens een comfortabele Silver Cup-zege realiseerde. Tom Fleming zat het eerste half uur achter het stuur, voordat hij plaats moest maken voor Eliseo Donno, die een derde klasseoverwinning van het jaar veiligstelde en de titelkansen van zijn team levend hield. Eastalent Racing completeerde de overall Top-10 opnieuw met zijn #84 Audi.

De Bronze Cup leverde een briljante strijd op die culmineerde in een overwinning voor de #97 Rutronik Racing-Porsche. Dustin Blattner eindigde als tweede achter Miguel Ramos (#188 Garage 59 McLaren), terwijl Dennis Marshall zijn gebruikelijke snelheid liet zien in de tweede fase van de wedstrijd, om daarmee de overwinning te behalen. De #188 werd tweede na uitstekende prestaties van Ramos en Louis Prette, gevolgd door de #991 Century Motorsport-BMW.

Alle vier de titels worden beslist tijdens de Sprint Cup-finale, die plaatsvindt van 11 tot en met 13 oktober op Circuit de Barcelona-Catalunya. Daarvoor komt de Endurance Cup weer in actie met een drie-uursrace op het historische Monza in het weekend van 20 tot en met 22 september. Met nog maar drie ronden te gaan tussen de twee disciplines, staat er nog van alles op het spel in de Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Sprint Cup 2024.

Klik hier voor de volledige uitslag van Race 2 op zondag van de Fanatec GT world Challenge Europe op het circuit van Magny-Cours

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 6#9 Boutsen VDS, Jules Gounon en Maximillian Gotz - Mercedes-AMG GT3 EVO

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 7P2 voor #32 (Pro Cup) de BMW M4 GT3 van Dries Vanthoor en Charles Weerts van Team WRT

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 8P2 voor #32 (Pro Cup) de BMW M4 GT3 van Dries Vanthoor en Charles Weerts van Team WRT

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 9Pech voor de Nederlander Dante Rappange en Lorens Lecertua met de #12-Aston Martin Vantage AMR GT3 EVO van Comtoyou Racing

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 10P1 voor #48 (Pro Cup) met Lucas Auer en Maro Engel in de Mercedes-AMG GT3 EVO van het Winward Racing Team Mann-Filter

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 11P1 voor #48 (Pro Cup) met Lucas Auer en Maro Engel in de Mercedes-AMG GT3 EVO van het Winward Racing Team Mann-Filter

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 12P1 voor #48 (Pro Cup) met Lucas Auer en Maro Engel in de Mercedes-AMG GT3 EVO van het Winward Racing Team Mann-Filter

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 13P1 voor #48 (Pro Cup) met Lucas Auer en Maro Engel in de Mercedes-AMG GT3 EVO van het Winward Racing Team Mann-Filter

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 14P1 voor #48 (Pro Cup) met Lucas Auer en Maro Engel in de Mercedes-AMG GT3 EVO van het Winward Racing Team Mann-Filter

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 15Uitstekende P10 voor Thierry Vermeulen en Giacomo Altoe met #69-Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 20 Thierry Vermeuleni>Thierry Vermeulen geconcentreerd voor de start

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 16#88 – Tresor Attempto Racing – Lorenzo Patrese – Lorenzo Ferrari – Audi R8 LMS GT3 EVO II#88 – Tresor Attempto Racing – Lorenzo Patrese – Lorenzo Ferrari – Audi R8 LMS GT3 EVO II

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 17#97 - Rutronik Racing - Dustin BLATTNER - Dennis MARSCHALL - Porsche 911 GT3 R (992)#97 - Rutronik Racing - Dustin Blattner - Dennis Marschall - Porsche 911 GT3 R (992)

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 18#159 – Garage 59 – Benjamin Goethe – Tom Gamble – McLaren 720S GT3 EVO

Fanatec GT World Challenge Europe Magny-Cours Foto 19Bye, bye Magny-Cours!

Bron foto's: GT-World-Challenge-Europe/press-members-gallery





Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS