Formule 1

ACO presenteert nieuwe Mission 24H-auto: "Waterstof naar de competitieve racerij brengen" + FOTO'S

Uitgegeven door Wim Boekel • 11 oktober 2023 18:04

De Automobile Club de l’Ouest heeft het nieuwe elektrische, waterstof aangedreven prototype onthuld. De conceptwagen is onderdeel van het project Mission 24H en moet in 2025 het circuit opgaan. De auto die nog geen naam heeft meegekregen is alweer de derde versie van de waterstof auto en de stap van de organisatie is om vanaf 2026 met waterstof aangedreven auto’s te gaan racen.

Mission 24H

Foto: Automobile Club de l’Ouest


Het programma Mission 24H startte al in 2018 met het project en de auto met de naam LMPH2G. Haar opvolger de 24H nam afgelopen jaar al deel tijdens de Michelin Le Mans Cup. Met de laatste auto, die ontwikkeld is door ADESS wordt de volgende stap genomen in het project. Het 1.300 kilo wegende prototype heeft een elektrische motor met een vermogen van 650 kW (872 pk) met een versnellingsbak die een enkele versnellingsratio kent. Het doel van de ACO is om de auto een topsnelheid van 320 km/u mee te geven, waardoor het zich kan meten met de LMGT3-klasse.

De auto is voorzien van een waterstofcel die de nieuwe generatie ‘multi-stack’-technologie bevat. De maximale vermogensoutput is 300kW en heeft een geschat vermogensdichtheid die 50% hoger ligt dan haar voorganger. De waterstof wordt opgeslagen in een tweetal tanks, waarin 7,8 kilo waterstof opgeslagen kan worden onder 700 bar. De tanks hebben een totaalgewicht van ongeveer 100 kilo. De tanks voldoen aan de internationale veiligheidsnormen voor de opslag van gasvormige waterstof. Het bijtanken vindt plaats volgens de geplande infrastructuur voor de toekomstige H2-klasse.

Mission 24H
Foto: Automobile Club de l’Ouest


Daarnaast heeft de auto een 400kW lithium batterij die het benodigde dynamische vermogen levert aan het systeem. Daarnaast kan de opgewekte energie onder het remmen terug opgeslagen worden. De auto is voorzien van Michelin banden die in 2050 volledig geproduceerd moeten gaan worden van materialen met een biologische oorprong hebben of gerecycled zijn. Voor 2030 is het doel om dit op 40 procent van duurzame materialen te laten plaatsvinden.

De auto moet maart volgend jaar gereed zijn. Een mockup moet in juni gepresenteerd gaan worden. Het bouwen van de aandrijving en het testen staat gepland voor oktober, waarbij de erste test op het circuit in januari moet gaan plaatsvinden.

"Na de introductie van waterstof op het circuit, gaat MissionH24 nu een nieuwe fase in: waterstof naar de competitieve racerij brengen," zei ACO-president Pierre Fillon. "Dit nieuwe prototype is duidelijk van plan om de concurrentie aan te gaan met andere vormen van energie in het veld. Waterstoftechnologie is veilig, betrouwbaar en kan presteren. De ambitie is nu om de eerste winnaar van de 24 uur van Le Mans zonder uitstoot te leveren."

Overigens kunnen de fans een idee voor een naam voor de nieuwe prototype bedenken. Via de sociale kanalen kunnen deze aan de ACO gericht worden. Op 13 november wordt de naam vervolgens onthuld.

Klik HIER voor meer FOTO'S van het nieuwe prototype.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS