Formule 1

SPECIAL - Nieuwe bezems vegen schoon bij Sauber; Andreas Seidl is de perfecte leider volgens Bravi

Uitgegeven door Peter Vader • 18 april 2023 17:01

Sauber heeft een uitstekende reputatie in de Formule 1 als partner voor een Formule 1-project van een grote automobielfabrikant. Alfa Romeo en BMW kunnen er over meepraten en in de toekomst gaat Audi zich ook in dit rijtje voegen. Het vergt voor Sauber nogal wat inspanning om aan de hoge eisen te voldoen, maar het lukt de mannen uit het Zwitserse Hinwil altijd weer opnieuw. Ook de laatste tijd is er weer veel gaande bij Alfa Romeo en de Sauber-groep, waarbij Audi mede-eigenaar wordt van het team, een belang dat geleidelijk zal toenemen tot 2026, wanneer de Duitse autofabrikant zijn officiële Formule 1-debuut maakt. Bovendien heeft er ook een managementwisseling plaatsgevonden. Andreas Seidl en Alunni Bravi voegden zich bij het Sauber-team, waarbij Frederic Vasseur het team verliet om Mattia Binotto te vervangen als Ferrari-baas.

Alunni Bravi F1 Alfa Romeo
Alunni Bravi

Herschikking management
Andreas Seidl werd bij McLaren weggehaald om de rol van CEO van de Sauber Group op zich te nemen en de transformatie naar Audi's F1-fabrieksteam in 2026 vorm te geven. Alessandro Alunni Bravi kreeg de rol toebedeeld van Alfa Romeo's teamvertegenwoordiger, in feite de F1-teambaas, aangezien Seidl's rol veel breder is. Alfa Romeo zal hun titelsponsoring met Sauber in 2023 beëindigen, maar het team zal Ferrari-krachtbronnen blijven gebruiken tot het einde van het F1-seizoen 2025, waarna ze overstappen op Audi-motoren. Het zijn dus drukke tijden in Hinwil, maar Alunni Bravi beweert dat deze ontwikkeling al aan de gang is sinds 2017. In dat jaar verving Vasseur Monisha Kaltenborn aan het roer en begon de weg naar herstel nadat BMW de F1 verliet en zijn belang in de organisatie verkocht aan Peter Sauber na de wereldwijde economische crisis in 2009.

Alfa Romeo C43 front

Proces al vanaf 2017
Er is sprake van een volledige herziening van de faciliteiten in Hinwil. "We zijn met dit plan begonnen in 2017", onthulde Alunni Bravi, geciteerd op de officiële website van F1. “We zijn van heel ver gekomen. In 2017 begonnen we bijna helemaal opnieuw. We hadden mooie faciliteiten uit het BMW-tijdperk, maar die bleven de volgende 10 jaar hetzelfde – geen upgrades, geen verbeteringen. We waren met 180 mensen. Nu zijn we meer dan het dubbele. Je kunt niet vergelijken wat Sauber was in 2017 en wat het nu is. Het is een heel ander team. We hebben onze eigen simulator, we hebben een van de grootste productiecapaciteiten voor gefabriceerde onderdelen in Zwitserland.

Alfa_Romeo_Sauber_F1_art_project_BOOGIE
Het Alfa Romeo Sauber F1 art project met BOOGIE

Verbeteringen van techniek
“De windtunnel is verbeterd, de hardware is hetzelfde gebleven, maar het softwarematige meetsysteem, alle technische elementen van de windtunnel zijn geüpgraded naar de huidige stand van de techniek, nieuwe machines, meer automatisering, betere ontwerptools. Alle gebieden zijn verbeterd dankzij investeringen van aandeelhouders in de afgelopen vijf jaar. Het is een proces dat je nooit kunt stoppen. Als je in de F1 stopt, doe je een stap terug', hield Alunni Bravo vol. Maar met grote veranderingen aan de horizon voor Sauber; het is natuurlijk een uitdaging om middelen toe te wijzen en doelen op korte, middellange en lange termijn vast te stellen.

Alunni_Bravi_en_Andreas_Seidl F1 Alfa Romeo
Alunni Bravi en Andreas Seidl

“Hij is een sterke leider"
"We zijn gefocust op het hier en nu en we zijn gefocust op de toekomst", zei Alunni Bravi in een bericht van GrandPrix247. “Andreas (Seidl, red.) en ik werken aan de ontwikkeling van het team. We hebben een belangrijk doel voor de toekomst. “We zijn er trots op dat de Audi/Volkswagen Group de Sauber Group heeft gekozen als strategische partner voor hun intrede in de F1, maar je kunt de dingen niet scheiden, Andreas is gefocust op het heden, net als ikzelf. We werken samen. Hij is een sterke leider", zei Alunni Bravi over zijn baas. “Ik kende hem niet eerder. Het is een plezier om met hem samen te werken. We zijn onze organisatie aan het ontwikkelen, proberen verschillende profielen te hebben, met verschillende competenties, deze teamworkbenadering te creëren die in de toekomst belangrijk zal zijn wanneer je een groter team wordt, wanneer je voor alle gebieden moet zorgen, de chassisafdeling, de motorafdeling, heeft te maken met een autofabrikant op commercieel gebied. “We hebben veel meer een structuur van samenwerking nodig – en we beginnen nu. Het is een proces. Andreas is op alles gefocust. Hij is de perfecte leider voor onze organisatie”, hield de Italiaanse advocaat vol.

Alfa_Romeo_C43_F1_2023 achterzijde Quadrifoglio

Race voor race upgraden
Alfa Romeo eindigde het F1-seizoen 2022 als zesde in het constructeursklassement, hun beste resultaat in jaren, en staat momenteel achtste, drie races in het seizoen 2023, en Alunni Bravi legde de ontwikkelingsstrategie van het team gedurende het seizoen uit: “Het is beter om het hele seizoen constant upgrades te hebben, misschien kleine upgrades, dan om twee of drie grote pakketten te hebben. Het gevecht is erg heftig, dus je moet race voor race upgrades hebben. Dat is wat we doen. We introduceerden in Australië een nieuwe neus en vleugel en montage. Het is een natuurlijke evolutie van wat we vorig jaar in Japan hebben geïntroduceerd. We zullen upgrades hebben voor de volgende races in Baku, Imola en Barcelona”, aldus een gemotiveerde Alunni Bravi.





Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS