Formule 1

Technisch Red Bull directeur Pierre Wache verklaart waarom de RB20 achterblijft ten opzichte van de concurrentie

Uitgegeven door Peter Vader • 3 augustus 2024 17:01

Red Bull heeft het moeilijk. Het onoverwinnelijke team uit Milton Keynes reeg met Max Verstappen de ene Grand Prix-overwinning na de andere aan elkaar en werd achtereenvolgens drie keer wereldkampioen. Maar dit jaar is het anders! Max Verstappen wist zeven van de veertien evenementen te winnen, die gepland stonden voor de eerste seizoenshelft van 2024. Een goed resultaat gezien de concurrentiepositie van de grid momenteel, maar verschrikkelijk slecht in vergelijking met 2023. Een factor waar ook Pierre Wache, technisch directeur, zich terdege van bewust is. De Fransman bereidt zich voor om het stokje over te nemen van Adrian Newey, nadat de laatste officieel zijn koffers heeft gepakt. Wache is zich bewust van de taak die hem te wachten staat en lichtte zijn visie toe in een interview met Motorsport.

Pierre_Wache_tech_dir_Red_Bull_bron_RBCPTechnisch directeur Red Bull Pierre Wache: “De huidige auto is ongetwijfeld beter dan vorig jaar, maar we behaalden niet op alle vlakken de gewenste resultaten."

Inspiratie voor de volgende stap
“Sommige zaken zijn te wijten aan de correlatie (tussen de windtunnel en de tests, red.). Onze windtunnel is relatief oud en door onze positie in het kampioenschap kunnen we minder uren testen. De tweede factor is het feit dat we ons in het derde jaar van de huidige verordening bevinden. Het is logisch dat hoe dichter de teams bij elkaar staan, hoe beter de regelgeving wordt geïnterpreteerd. Begin 2022 had Ferrari nog de sterkste auto en in 2023 hadden we veel sterkere tegenstand verwacht, maar dat is niet uitgekomen. Tegen de verwachtingen in bleef dat ook achterwege in de eerste races van 2024, maar toen, met een vertraging van zo'n 4-5 races, kwamen de andere teams erbij. Als je de regelgeving lang genoeg hetzelfde houdt, dan kun je bijna garanderen dat het veld dichterbij komt. Dit betekent niet dat het plafond van de ontwikkeling is bereikt. Je kunt altijd inspiratie putten uit de ideeën van anderen. De afgelopen twee jaar hebben de andere teams vooral inspiratie van ons gehaald. Maar het is nodig dat anderen ook dingen vinden, om een volgende stap te kunnen zetten. ”

"Niet de verwachte stap gemaakt"
Wache onderstreepte vervolgens dat de RB20 een stap voorwaarts is ten opzichte van de RB19, maar dat de prestatiestap lager was dan die van zijn tegenstanders. “De huidige auto is ongetwijfeld beter dan vorig jaar, maar we behaalden niet op alle vlakken de gewenste resultaten. Ik denk dat we veel verbeterd zijn in bochten op lage en middelhoge snelheid, maar aan de andere kant zijn we niet zo goed als vorig jaar in snelle bochten. En het "nieuwe" probleem van de curbstones? Eigenlijk ziet het er helemaal niet nieuw uit. Vorig jaar was dat ook zo en ook in deze sector hebben we niet de verwachte stap kunnen zetten ”, besluit Wache in zijn analyse.

Nog veel te verbeteren dus, met name op detailniveau. Gisteren verliet Wheatley officieel Red Bull om zich bij Sauber (Audi vanaf 2026) te voegen, wat een voortdurend verlies van sleutelfiguren benadrukt. En hoewel het momenteel helemaal stil is rondom Horner-gate van begin dit jaar, is er veel werk-aan-de-winkel bij Red Bull. Heel veel!



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS